tisdag 30 april 2013

DET ÄR INTE HELT KÖRT

Vårens tävlingspremiär är avklarad och den gav glädjande besked!

 
Efter att ha tillbringat tiden sedan nyår med ömmande hålfot och spinning, spinning, spinning och nästan inte sprungit någonting, är det inte konstigt om känslan är

- Jag ligger sååå efter med löpträningen.
 
Tur att det fins träningsdagbok som kan visa att det inte är så farligt ändå.
2013 =  20 löppas, 168 km och 54 timmars total träning.
2012 = 26 löppass, 228 km och 52 timmars träning.
Det var alltås inte så stor skillnad. Den stora skillnaden är spinning istället för löpning.
 
 
Landsjön runt brukar vara ett kul och väldigt trevligt lopp att börja säsongen med. En liten indikation över formen och läget in för Göteborgsvarvet. Även i år bjuder dagen till ära på solsken.
Inför starten träffar jag löparbekantar från olika håll, alla med ett stort leende på läpparna. Alla ser ut att tycka att det ska bli kul att springa.
Jag är som sagt lite orolig för formen och hur det ska gå.
 
- Jag får vara glad om jag klarar det på under timman.
 
Farten är rätt hög från början. Nästan för hög och det är lätt att dras med och tar lite "fokus" att hitta rätt fart. Den där farten som känns lagom jobbig för att hålla 12,5 km. Lite motvind första biten, men sedan ger vi oss upp för de inledande backarna.
Benen känns förvånansvärt bra och jag vet ju att jag har underhållit konditionen med alla spinningpass. Nu är det bara att löpa på.
Upp för sita krönet och sedan är det lite nerför till en bekant från december. Kafé kackel där vi fick kaffe och macka under Tomtetåget.
Nu vet jag ju att det är platt och det är bara ett par kilometer tills det är vätskekontroll, men det väntar också motvind från korset vid Lyckås.
Benen känns bra och farten, ja den håller. Oftast när jag tittar till på klockan håller jag strax över 4.30 tempo.
Vid Lyckås vänder det som sagt "hemåt" igen, men det blir också lite motvind. Den biten är den tråkigaste, men också den som är lätt att övertala sig själv att köra på.
- 11 km, då är det bara en och en halv kvar...
- Där borta ser man målet...
- Bara fram till grinden och in på upplppet...
 
Väl i mål konstaterar jag att benen och jag själv känns lite piggare än vad jag minns från förra året.
Jag är inte helt utmattad och det är en skön känsla.
Väl hemma kan jag också konstatera att jag tangerade förra årets tid 57 minuter.
 
Det är alltså inte helt kört!
På torsdag är det dags för inlägg till skorna och sedan är det bara att löpträna för fullt fram.
Om tre veckor är det dags för Göteborgsvarvet.
Det är en hel mil till, men nu känns det i alla fall som att det kan bli bra.
Johan
Landsjön Runt. 12,5 km härlig löpning

1 kommentar:

  1. Bra jobbat Johan :) Ger mig lite hopp som spinnörd att jag klarar mina 5 km på Vårruset utan att dö på kuppen fast det varit alldeles för lite löpträning de senaste månaderna :)

    SvaraRadera